vrijdag 7 december 2012

Dag 6 - Een dag aan boord van de Pooh

Hoe ziet een dag aan boord van het schip er nu uit? We zijn inmiddels 3 etmalen non-stop onderweg en naderen de 13e breedtegraad.
Als we deze dag als voorbeeld nemen dan eindigt om 4 uur onze nachtwacht. Ik deel de kooi met Thys die op dat moment de hondenwacht ingaat. In de kooi is het echter een hels kabaal waarschijnlijk om dat lifeline op het dek klappert. Zelfs met oordoppen lukt het niet dus op zoek naar een slaapplaats. In de kajuit zijn de plekken bezet. Yorick ligt op de bank en Emile op de bank rond de kachel. In het overdekte deel van de kajuit (het hondenhok) ligt Thys (die moet wacht lopen!) op de lage kant. Op de hoge kant kun je niet liggen want door het schommelen val je er vanaf. Dan ga ik maar liggen op de banken rond de tafel.
Tegen 8 uur word ik wakker. De wachten zijn nog op, smeren een broodje en drinken koffie of thee in de kuip. Ik voeg me bij hen voor een kop koffie en we kletsen wat.
Hennie zit achter de techniek dat betekent weerrapport binnenhalen, mail binnenhalen via de kortegolf verbinding (Winlink) en vanmorgen via de marifoon contact leggen met de ZAT schepen die nu vertrekken uit Sal. Hennie legt tweemaal per dag mailverbinding waardoor we eenvoudige berichten kunnen versturen en ontvangen. Zo lever ik ook de tekst van deze blog aan.
Je dagelijkse ochtenddouche zit er niet in. Er is 6 liter zoetwater per persoon per dag. We mogen een kopje zoet water gebruiken voor het scheren en nog een beetje voor tandenpoetsen en wassen met een washand. Een wasje draaien is er niet bij dus dragen we het weinige dat we hebben wat vaker en nemen een "turkse douche" met deo. Vandaag moet koers verlegd worden dus moet de de boom uit de genua. De genua wordt ingerold, dan kan de boom eruit. De bulletalie van de giek af. We gijpen en alles gaat in omgekeerde volgorde. De stuurautomaat gaat er weer op en die houdt ons op koers. We gaan voor de wind met grootzeil aan stuurboord en genua aan bakboord. De stroom aan boord wordt geladen via 2 zonnecellen of zonodig de generator die af en toe een een tijdje moet draaien.
Er hoeft verder weinig dus drinken we lang koffie en kletsen. Jacqueline wil graag een zeedouche. In badpak op het zijdek gooit Sjoerd met de puts (de boordemmer) zeewater over haar zodat ze haren kan wassen en inzepen. Ik volg haar en daarna Sjoerd zelf. Heerlijk! We kunnen namelijk niet zwemmen omdat we continue varen en de snelheid te hoog is. Later op de dag maakt Yorick op het achterdek een afscheiding zodat we er veilig kunnen staan en zelf kunnen douchen. Voor hen die zich ongerust maken, er is toilet aan boord.
Ik lees op mijn ebook, typ tekst voor de blog, dut en zon. Volgens Thys zie ik er al uitgeruster uit.
Achter de boot slepen we elke dag een vislijn met kunstaas. Er klinkt geratel. Vis! Helaas knapt de lijn en zwemt er nu een vis met 250 meter lijn achter zich aan.
Vanaf 4 uur starten de wachten. Thys en Sjoerd hebben namiddagwacht en kookbeurt. Koken is ook een onderneming. In de keuken moet je je schrap zetten en ondertussen een lekker maal bereiden, op een gasfornuis dat heen en weer slingert (om het horizontaal te houden). Ik klem mijzelf tussen de gootsteen aan de ene kant en het aanrecht met gasfornuis aan de andere kant en probeer dan groente en vlees te snijden. Gisteren hadden we zoveel schommeling dat de stoofpan van het fornuis dreigde te glijden. Yorick had een truc, een elastiek bandje aan de steel en vast aan het gasfornuis. De pan met rijst zat tussen de pannenklemmen en kon nergens heen. Koken doen we aan het einde van de middag, bij voorkeur nog in daglicht. De maaltijd nuttigen we in het hondenhok/kuip door bordjes aan te geven. Gisteren hadden we de grap dat we bordjes terug gaven via het raampje; 2 babipangang, kloepoek, sambal bij? Tijdens het afwassen gaat de oven aan om brood te bakken, lekker warm. Om 8 uur gaat de namiddagwacht slapen en start de platvoetenwacht. Na de platvoetenwacht ga je slapen tot 4 uur en start je hondenwacht tot de ochtend. Omdat we wachten om en om lopen zijn de nachten eigenlijk zwaarder dan de dagen maar dat halen we overdag weer in. De sterrenhemel blijft adembenemend. We proberen sterrebeelden te ontdekken en zien Orion, de Pleiaden, Grote Beer en het Zuiderkruis. Af en toe schiet er een vallende ster tussendoor. De hondenwacht ziet ook de zon opkomen. We zeilen in alle rust met zo'n 7 knopen de dag tegemoet.