maandag 17 december 2012

Dag 16 - Land in zicht!

Tegen 4 uur zien we de lichten van Iles des Salut, Frans Guyana.De zeilen worden gestreken en het laatste stuk gaat op de motor in rustig tempo zodat we bij daglicht kunnen ankeren.Tegen 7 uur wordt het anker uitgeworpen en liggen we tussen Ile Royale en St Joseph aan de lijzijde van de eilanden. Ik lig op dat moment nog te slapen. Als ik tegen 9.30 in de kuip kom zie ik de palmbomen van Ile Royal. 
Er liggen nog enkele schepen voor anker, vnl Brazilianen.We hebben ook telefoonbereik dus als snel wordt er gebeld, smst, appt. Ik bel met Yvonne die bij mijn ouders zit samen met mijn oudtante uit Hamburg die over is. De eerste app die ik zie is dat de oudste zus van mijn moeder is overleden. Yvonne wilde het me niet vertellen. Emile krijgt eveneens naar bericht, zijn vader is overleden. Het voelt heel dubbel voor hem omdat hij het reizen van zijn vader heeft maar nu ver weg zit. Hij zal bij aankomst in Suriname direct terugreizen naar NL.
Met de rubberboot gaan we aan land. Na bijna 14 dagen op zee eindelijk vaste wal onder de voeten. Het eiland is prachtig en nu een natuurreservaat. We zien diverse oude gebouwen soms gerestaureerd. Bovenaan het eiland vinden we de Gendarmerie, de kerk, het ziekenhuis (vervallen) en enkele barakken. Wandelend over het eiland zien we apen, boskonkonis en papagaaien. Aan de andere zijde vinden we een hotel met bar!
Heerlijk, we drinken ijskoud Heineken en eten spareribs als lunch. Het uitzicht is fenomenaal. We kijken in oostelijke richting uit over onze route van 1800 mijl en op de voorgrond ligt Duivelseiland zelf.
Na de maaltijd wandelen op ons gemak terug en gaan weer aan boord.
Vanavond zullen we vertrekken naar Suriname waarover we ca 30 uur zullen doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten