woensdag 5 december 2012

Dag 4

4 december

De snelheid loopt langzaam op. Op dit moment tegen de 10 knopen (ca 18 km/uur). Ik sta om 7 uur op en voeg me in de kuip bij Thys, Sjoerd en Yorrick. We drinken koffie en thee en eten een broodje, dat daarmee op is. We moeten dus brood gaan bakken. De vislijn ligt uit, wie weet! We hopen allemaal stiekem op een tonijn. We zien enorme scholen vliegende vissen (of zijn het dan vluchten?) en dan roept iemand "dolfijnen". Aan stuurboord zijde worden we begroet door een grote school dolfijnen. Mooi gezicht en we roepen naar ze. Ze blijven even in de buurt maar zijn dan weer weg, scholen vliegende vissen opjagend.
Vanwege de wachten ligt iedereen te slapen of te dutten. Emile heeft wat last van zeeziekte en Thys is eveneens wat weeïg. Ik moet zeggen dat ik nergens last van heb en dat wil ik graag zo houden. De boot gaat nog hevig heen en weer. Dat betekent continue evenwicht zoeken, zeker als je de kajuit ingaat die geen zijramen heeft, en je schrap zetten. Je bent dus eigenlijk voortdurend in beweging zelfs als je stilzit. Nog even en ik kweek een sixpack…Eenvoudige dingen als water koken, of inschenken worden uitdagingen van Olympisch nivo.
In de loop van de middag wordt de deining minder maar desondanks ligt de boot nooit stil. Sinds gisternacht is er geen land meer in zicht en zover als je kunt kijken zie je zee. Ik kan mij voorstellen dat men vroeger dacht dat de aarde plat was. We verkennen elkaar, ik reis naast Thys met Sjoerd die in Tanzania vetplanten kweekt, Emile die in Italie een vakantiecomplexje uitbaat, en Jacqueline die projectleider bij Waternet is. Naast uiteraard Hennie, ex-marinier en Yorick aanstaand directeur civiele techniek ;-). Ik moet van Hennie zeggen dat de inschrijving voor 2013 open is, er is al 1 opstapper.
Omdat we niet succesvol zijn met vissen gaat de kip de oven in en word ik door Yorick aan het brood gezet. De kipschotel wordt aangevuld met wortels en paprika en we koken aardappelen en een pot speciebonen. Ondertussen is het brood gerezen, gekneed en weer gerezen en gaat in het bakblik. Wat we dan vergeten is het nog een keer te laten rijzen waardoor het een compact broodje wordt. Het maaltje eten we op schoot in de kuip. Alle organisch afval gaat overboord en de rest in de vuilnisbak.
We lopen de platvoetenwacht (tot 00) en de hondenwacht (van 4 - 8). Ik slaap behoorlijk goed, blijkbaar begint het schommelen en de geluiden te wennen. De hondenwacht valt ons zwaar maar de hemel is helder en we zien talrijke vallende sterren, sommige met lange oplichtende staarten. Als er plotseling rumoer op het dek is treffen we een flinke vliegende vis aan die op het dek is beland. We redden hem maar 's ochtends blijkt dat we zijn vriend zijn vergeten, trouwens we treffen nog 5 andere vissen aan op het dek.

1 opmerking:

  1. Hoi Etienne, leuk om jou berichten te lezen! Ik ben Tineke, vriendin van Emile en heb een berichtje voor hem over zijn vader.Is er een manier waarop hij even contact met mij kan maken?
    Hartelijke groet en een goede reis verder!
    Tineke

    BeantwoordenVerwijderen