woensdag 12 december 2012

Dag 11 - 11 dec

Koffie is deze ochtend hard nodig. De nacht was zeer onrustig zoals in de vorige blog te lezen was. Het is nu bewolkt maar droog en we kunnen weer buiten zitten. Allereerst zetten we de bazaan bij en de genua bak. Yorick broedt op een plan om de bevestiging van de boom aan de mast (de bel) weer terug te zetten. Hoger op de mast wordt de bel aan de rail bevestigd en dubbel gezekerd met zware spanbanden. Na een uurtje zit alles en maken we mooi snelheid met zo'n 7 knopen. Het schip ligt stabieler en rolt veel minder. Er wordt veel bijgeslapen door iedereen. Het hoogtepunt van de dag is de passage van een groot vrachtschip voor ons langs. We grappen dat we eindelijk gered worden na onze spannende nacht. We durven weer! Emile maakt een lekkere spaghetti carbonara met de nog aanwezig spek, champignons uit een potje en wat ui en knoflook. Aan het begin van de avond loopt de snelheid op tot boven de 8 knopen. We kijken naar deel 2 van Papillon nu Frans Guyana in de buurt komt. Ook over Suriname hebben we het veel. Ik schep enorm op over mijn lieve familie daar en wat ik allemaal gedaan heb en hoe mijn neven alles weten te regelen. Iedereen heeft veel oren naar een vistocht op de Suriname rivier. Dat wordt neef Frank lief aankijken. Nieuwe squals vormen zich rondom ons en rond middernacht, net bij aanvang van onze wacht natuurlijk, varen we een squal binnen. Op de radar is het gebied zo'n 20 mijl in doorsnee. Het weerlicht en begint te regenen. De snelheid loop verder op tot rond de 9 knopen. Terwijl we afwisselen met de hondenwacht loopt plotseling het schip uit de stuurautomaat. Ik sprint samen met Sjoerd naar buiten om de zaak op te vangen. Volledig doorweekt komen we weer het hondenhok binnen. Gelukkig is het daar warm (broeierig). Ik val in slaap op de bank in de woonkamer, daar is het (iets) koeler dan in de kooi

Geen opmerkingen:

Een reactie posten