maandag 3 december 2012

3 december dag 3 Het ruime sop

Uiteindelijk verandert het plan en gaan we eten bij een open-lucht restaurant. Een dame die voor haar huis de BBQ opzet en spiesjes en worstjes grilt. Vooraf een rijkgevulde vissoep uit een enorme pan. Dan varkensspiesjes. Zowel soep als spiesjes zijn 1 euro per stuk. We sluiten af met een lokaal Strella bier uit de tap in weer een andere uitspanning. Dan in 2 shifts met de dinghy naar de Pooh terug.
De noordoostpassaat staat stevig door en het schip schommelt en giert voor het anker. Ik val in slaap maar wordt geregeld wakker van de nieuwe en vreemde geluiden aan boord. Midden in de nacht is Thys vertrokken en lig ik alleen. Treurig dat ik na 1 nacht al verlaten wordt hoor.
Rond half 6 word ik weer wakker, half 8 Nederlandse tijd. Ik whatsapp met Yvonne, Max en Thom. Rond half 9 zijn we allemaal wakker. Yorick gaat aan wal en scoort brood, Jacqueline bakt een eitje en we ontbijten aan boord. De fok maakt plaats voor de genua, nog een listig klusje met de forse wind die er staat.
Vier man gaan aan wal om water te halen en de tanks bij te vullen en bier en vlees te scoren nu het nog kan. Met hulp van Yorick brengen Jacqueline en ik het schip op orde en maken we schoon. Dan neem ik mijn eerste zoutwaterdouche. Dat wil zeggen spring in zee, zeep je in en was je haar en spring weer in zee. Prima te doen!
Hennie en Thys gaan naar de immigratie op het vliegveld om onze vertrek-stempels te krijgen. Dat lukt en we kunnen dus. Hennie en Yorick geven een briefing waarop Hennie de legendarische woorden spreekt, overboord is dood. Conclusie, blijf aan boord.
We krijgen uitleg over de stuurautomaat, navigatie, kortegolf e-mail, waarmee we korte berichten van 250 tekens kunnen verzenden. Het weerrapport is gunstig alhoewel de dooldrums (windstilte) noordelijk van de evenaar liggen maar pas vlak voor Frans Guyana dus dat zien we dan wel weer.
Na alle uitleg is het tijd om wat te eten voordat we gaan vertrekken. Ik kijk ernaar uit!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten