maandag 17 december 2012

dag 15 15 december

We hebben hondenwacht. Rond 4 uur voelen we de wind aantrekken, vreemd genoeg uit het NNW. Zodra het licht wordt gaat de motor uit (we hebben de afgelopen 24 uur gemotord) en hijsen we grootzeil en genua.De laatste vervangen we al snel door de genaker.Aan bakboordzijde zien we een squal en we verwachten dat die deels over ons gaat komen. Uit voorzorg strijken we het grootzeil. Als de eerste regendruppels vallen halen we snel de genaker binnen. Dat is een groot bol zeil van tamelijk slap doek. Met drie man zitten we op het voordek en zodra de genaker wordt gestreken halen we met 3 man als een gek het doek binnen.We zijn al goed op elkaar ingespeeld. Het lijkt weer tijd te worden voor een zoetwaterdouche.In het rif van de bazaan vangen we water op dat keurig naar de mast loopt. Daar kun je goed douchen.Na het douchen vullen we de teil en de puts en aan 7-tal flessen met heerlijk zoet water onder het mom, how to survive mid-ocean. Alhoewel mid-ocean. Inmiddels zijn we op bijna 100 mijl van Frans Guyana,
we verwachten daar in de vroege ochtend van zondag de 16e te arriveren.Wat zal het vreemd zijn om na bijna 2 weken weer vaste wal te zien. Na de douche probeer ik met Emile te op te drogen in de kuip als het opklaart maar we koelen toch flink af en duiken naar binnen. Ik zit net in het hondenhok als ik een vin van een dolfijn zie.Dan nog een en nog een. Plotseling zijn we omringd door een enorme school dolfijnen waartussendoor ook grienden zwemmen.We sprinten allemaal het dek op dat nog spekglad is door de regen.Op de voorplecht bewonderen we de dolfijnen die capriolen uithalen net voor de boeg.We maken veel foto's en filmbeelden waarbij Yorick de GoPro inzet om ook onder water beelden van de dolfijnen te maken. Die lukken goed. De dolfijnen blijven ruim een half uur rondom de boot dartelen. Als ik binnen naar de foto's kijk zie ik een dolfijn van de boot af zwemmen. Hij maakt enorm hoge sprongen boven het water uit en we kijken hem allemaal na.
Na de bui trekt de wind lekker aan en gaat het met genaker, grootzeil en bazaan algauw 7 knopen. Over 13 uur zullen we er zijn volgens de boordnavigatie. De dag blijkt nog een verassing in petto te hebben want we vangen een prachtige witte tonijn van ongeveer 50cm en 3 kilo. Dat wordt veel tonijn eten want moten van de gestreepte tonijn van gisteren liggen nog in de koelkast. Het vlees van de gestreepte tonijn is heel donker en dat van de witte tonijn (je raadt het al) veel lichter. We gooien de lijn maar even niet meer uit want meer tonijn kunnen we niet op. Het is ook hollen of stilstaan. Tussendoor ziet Thys ook nog de grote gewaaierde rugvin van een zeilvis boven het water komen. Eind van de middag komen een paar grienden nog kort langszij. Wat een topdag hebben we.
Tijdens het happy hour eten we sushi van de witte tonijn. Het is enorm zacht en smakelijk.
Het avondmaal bestaat uit teriyaki rijst met doperwten en boontjes en moten gestreepte tonijn. Het is inmiddels donker en 60 mijl van de kust komen we in het donker veel vissertrawlers tegen. Gelukkig hebben ze allemaal AIS en zien we ze op het waarschuwingsscherm. Wij hebben nachtwacht en we verwachten op dat moment te arriveren bij Duivelseiland.