zaterdag 19 maart 2016

Dag 7

Om half 7 zijn we wakker, om ons heen fluiten alle vogels. Er komt een bootje langszij met vers brood een fruit. Van onze laatste Eastern Caribian dollars kopen we stokbrood en bananen. Het is een prachtige dag, er staat wel een fikse wind. Op de motor willen we vandaag langs het rif oversteken naar Tobago Cays. Het is ongeveer 2,5 mijl. Tobago Cays is een marine park van een verzameling onbewoonde eilandjes. Het is prachtig snorkelen bij het rif en op de grasbedden grazen zeeschildpadden. We motoren ernaartoe en bij onze ankerplaats zien we al gelijk de eerste schildpad naast ons opduiken.
Vergeet wat ik gezegd heb totnutoe, dit is echt, echt, echt uit de folder. Azuurblauw water om ons heen, de met palmbomen bedekte strandjes van de eilandjes Petit  Bateau en Petit Rameau naast ons en schildpadden om ons schip. We worden begroet door een visser. "Do you have Tuna slices? I have 2 tuna's. How much? One for 100 EC$ (30 €)". We eten dus tuna vandaag. Als de tonijn schoongemaakt is gaan we snorkelen. Het rif bij het schip is mooi maar de stroming is sterk een het kost wat inspanning om bij het strand te komen. De schildpadden zitten bij het grasveld aan het andere eind van het strand en daar snorkelen we verder. Als we het water ingaan zitten er al direct 2 in de buurt. Niet veel later kunnen we er 1 lang observeren, fotograferen en filmen. Zo prachtig!  Vooral als hij met ons opzwemt  met de lome slagen van zijn voorpoten. Thys vertelt dat om de punt van het eiland een prachtig rif zit met scholen grote vissen. Ik wil niet te lang snorkelen in de volle zon. Vanmiddag ga ik daar nog kijken. Terug op de boot maakt Thys een captains dinner van rijst met boontjes en tonijnsteak medium. Onno maakt een vruchtensalade van ananas, mango en banaan. Om het af te maken plaatsen we de tafel rondom de bazaanmast. Het is een godenmaal dat wordt afgemaakt door de witte wijn die Onno heeft besteld. Na de maaltijd rusten we wat. Om twee uur zwem ik met Onno naar het strand. In een waterdicht bakje neem ik mijn fototoestel en telefoon mee. Bij het strand wenkt Onno mij haastig, enigzins verschrikt kijkend en wijzend in het water. Als ik naast hem sta zie ik het ook. Drie enorme stekelroggen zwemmen rondjes vlak bij het strand. De grootste heeft een spanwijdte van ongeveer 1,5 meter. Ze zijn zo prachtig maar ook wel angstaanjagend groot. We durven allebei niet het water in om met ze te zwemmen! Het is een fascinerend schouwspel, ze draaien rondjes, de grootste van het stel is donker, de kleinste (nog altijd ruim 50 cm) zandkleurig. We denken dat ze af zijn gekomen op visafval van de strandtentjes. We lopen over een paadje naar de andere kant van het eiland als ik Onno tegenhoud. Voor ons zit een enorme leguaan, van kop tot staart zeker een meter. Hij is zandkleurig, met een zwart gestreepte staart en een oranje rugkam. Wat een magnifieke plek toch. We snorkelen aan de andere kant van het eiland. Er zijn mooie koraal formaties, klein groen knopjeskoraal, groot groen bolkoraal, wuivend bladkoraal,  buiskoraal, teveel om op te noemen. En overal waar je kijkt vissen. Een van de grotere soorten is nieuwsgierig en komt heel dicht bij waardoor ik mooie foto's kan maken.
Wat later maak ik vanaf het eiland mooie foto's van de Kaat. Iemand laat zijn drone op voor een beeld vanuit de lucht.
Net op tijd want het betrekt en als we aan boord zijn vallen de eerste spetters. We eten nasi goreng a la Kaat in het donker in de kuip en na de traditionele whisky we call it a day.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten