woensdag 16 maart 2016

Dag 3

We zijn er weer vroeg uit en beginnen met een sprong in zee. Thys raad aan even te snorkelen bij de rotsen en het koraal. Dat doe ik en het is prachtig, paarse en gele vissen in alle maten, blad- en bekerkoraal en veel zeeegels. Onno wil gaan duiken, ik wil mee maar voel me er ergens niet senang over en besluit niet mee te gaan. Thys gaat inklaren en ik blijf aan boord om op het schip te passen en wat op re ruimen.
Bij terugkomst van Thys ga ik nog een keer snorkelen en neem de onderwatercamera mee. Bij het rif paradeert een blauwe stoplight parrotfish recht voor de camera en kan ik prachtig foto's nemen van hem maar ook van allerhande gele en paarse visjes. Tegen 11en is Onno terug van een prachtige duik. Hij ontknoopt ons van de palmboom, we lichten het anker en zetten koers naar St Vincent een afstand van zo'n 30 mijl. Er staat een mooie westen wind van zo'n 15 tot 20 knopen en we maken zelf ongeveer 5 knopen dus we moeten wel zes uur en hopen voor het donker te liggen. Ik zeil een heel stuk, Thys kookt een eenvoudige doch voedzame pasta en dan liggen de heren te slapen en stuur ik onze koers van 220° naar Chateaubelair.
We zien al snel de vulkaan Souffriere op St Vincent liggen. De zeestraat tussen de eilanden is ruig. Hier komt de Atlantische oceaan ongehinderd vanaf Kaapverdië aanrollen. Kaat wordt van de bakbootd zijde gebeukt door de oceaan deining (7 repeterende golven). Eerst hebben we stroom tegen en halen we net 4 knopen maar achter het eiland krijgen we stroom mee en zitten we op ruim 6. Met de ondergaande zon hebben we een prachtig uitzicht op de vulkaan waarvan de 1000 meter hoge top net in de wolken ligt. De hellingen zíjn rijk begroeid en we zien de smaragd groene contouren van oude lavastromen. Het weer is beangstigend mooi voor een bleekscheet als ik. Dan ontstaat er een bui aan de top van de vulkaan en zien we een regenboog die tot in de zee reikt. Betoverend mooi. Bij de laatste zonnestralen laten we het anker zakken. Ik bak tostis van oud brood en om 21.00 liggen we erin onder de luide Caraïbische muziek van een bruiloft op de wal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten