zondag 13 maart 2016

Dag 1 - Caraiben

Vanmorgen in alle vroegte opgestaan om eerst naar Parijs en van daar naar Martinique te vliegen. Yvonne brengt me en de jongens gaan ook even mee. Dat vind ik lief en gezellig. Ik word gedropt en laat mijn tas achter in de handen van onze blauwe trots. Thys maakte zich zorgen over mijn bagage omdat hij in de baai blijft liggen en naar de wal komt roeien. Maar ondanks dat ik licht reis heb je toch gauw een tas bijelkaar met T-shirts, boeken, een stuk oude kaas en een onderdeel voor Kaat.  Het heeft gevroren vannacht en onze vrouwelijke piloot kondigt aan dat we eerst naar het deicing platform gaan voordat we vertrekken van de Polderbaan. Dat kost al met al een half uur dus kom ik op CDG aan om 8.30. Mijn vlucht naar Martinique vertrekt van terminal A en boarding sluit om 9.45. Toch wel krapjes zeker als ik pas rond 9.00 mijn koffer heb. Van F naar A reis je met de shuttle bus. Om 9.15 ben ik bij de balie. Gelukkig is de rij kort. Helaas niet bij de veiligheids controle en de douane.  Reizen staat synoniem aan wachten wachten en nog eens wachten. We vliegen met een A-330 en om iets over 11-en vertrekken we voor een vlucht van 8,5 uur.
Rond 15.00  uur lokale tijd land ik. Geen douane perikelen want we zijn nog steeds in Frankrijk. Ook de telefoon meldt doodleuk welkom in Frankrijk ( Caraibisch deel). Ik sms naar huis en naar Thys die net Le Marin binnenloopt. Mijn bagage komt snel en buiten pak ik een taxi. Mijn koffer wordt aangepakt en ik vraag nog snel wat het kost. Ik versta 16 maar als we gaan zitten zegt hij in het Engels nog even sixtyfive. Een van ons twee kan dus niet goed vertalen en ik ben bang dat ik dat ben. Het is 30 km en Martinique is mooi, Frans en enorm groen. Ik had en Frans CuraƧao verwacht maar het is veel groener. Ook de infrastructuur is Frans met tweebaans wegen en Franse wegaanduidingen. Ik arriveer bij restaurant Indigo van Steven, een bekende van Fryrk. Alles zit echter dicht. Ondertussen is het wel 38 graden dus ik trek wat uit en blijf onder het afdakje. Thys blijkt toch in de haven aangelegd te hebben en ik ik loop terug en kom onderweg Onno tegen. Ook het weerzien met Thys is hartelijk en dan ben ik aan boord van Kaat. We praten bij en komen tot de conclusie dat een Noordelijke koers ongunstig is. Dus zuidelijk naar St Lucia, de Grenadines en Grenada. Ik boek een vlucht vanuit Grenada naar Martinuque en een hotel voor een nacht. We eten heerlijk bij Stevens Indigo maar tegen 9.30 gaat het licht wel uit en gaan we naar bed. Ik wil nog even in de kuip slapen maar het gaat regenen en dat doet het vaker die nacht dus slaap ik binnen in de kajuit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten