woensdag 16 maart 2016

Dag 5

Het is mooi weer en ik slaap buiten in de kuip. Toch nog warm en ergens lig ik toch op "wacht". Ben dus regelmatig wakker. Ook steekt er af en toe een fikse wind op. De dag begint weer met een duik in zee. Ik snorkel bij de rotsen, weer erg mooi. Ik zie veel kreeften bijelkaar onder de rand van ern rots zitten. Ze staren mij allemaal waakzaam aan en eerlijk is eerlijk, ze zien er lekker uit, maar ik laat ze deze keer met rust. Het ontbijt is de inmiddels traditionele gebakken ei. Tegen 9 uur lichten we het anker en zetten we koers naar Mustique. Dit eiland werd gekocht door Lord Glenconner in 1958. Het is een eiland voor de jetset en je kunt er alleen komen als je steenrijk bent en een privé vliegtuig hebt of een vriend met een eigen jacht. Wij vallen in de laatste categorie! Het is een mooie zeiltocht die ik vrijwel helemaal stuur maar het lukt me niet om Onno helemaal bij het roer weg te houden :-). Kaat is een Koopmans van ongeveer 12 meter. Van dit type met 2 masten zijn er maar 5 gemaakt. Door de constructie in staal is het een zeer stabiel schip met veel "roergevoel". Een genot om te zeilen.
Thys merkt op dat een zeilschip een uniek voertuig is. Met welk ander middel kun je de hele wereld bereiken? Alleen een vliegtuig en dan moet je nog vluchtplannen indienen. Op een schip licht je het anker en klaar je in bij je aankomst haven.
Met 2 uur zeilen arriveren we in Mustique. Het is een droom; witte strandjes, palmbomen en kleurige visserboten verwelkomen ons. Na wat ruzie met een vastgelopen lijn van het grootzeil zakt het uiteindelijk toch en liggen we bij een aanmeer boei. We nemen een frisse duik een gelijk met snorkel. Ongelofelijk, alsof je in een acquarium zwemt. De meest prachtige vissen komen voorbij. Plotseling schiet er een tonijn met een blauwe rugstreep onder mij door. Je weet bijna niet waar je moet kijken en hoe langer je kijkt, hoe meer vissen je ziet. Als we uit het water zijn zien we een schildpad zijn kop boven het water uitsteken. Wat een prachtige plek!
Thys heeft en macaroni ansjovis gemaakt. Als die verorbert is gaan we aan wal, drinken bij de beroemde Basils Bar waar Mick Jagger ook wel eens komt als bewoner van het eiland. Overal zien we huizen van zeeslakken (conch) liggen. We kunnen ze helaas niet importeren. We hopen en krijgen wifi dus gauw appen, blog bijwerken even skypen. Fijn om Yvonne en de jongens even te zien en spreken. Ook de kranten worden gedownload.
Net als we een stukje willen gaan lopen begint het enorm te hozen. Kak, de boot is nog open...
We wachten de bui af en lopen door het dorpje naar boven. We proberen een mechanische ezel (golfkarretje) te huren maar alles is weg. Ondertussen komt er weer een hoosbui over. Ik red de apparatuur terwijl de mannen proberen het huis van Mick Jagger te vinden. Overal op het eiland lopen landschildpadden. Ik red er een die op zijn rug ligt. Vlak bij het dorp krioelt het van de schilpadden op een plek waar fruit ligt. Het lijken wel ratten.
Onno en Thys gaan nog langs de Library waar Thys gelijk wat zaken afhandeld bij computer en fax apparatuur.
Terug in Basils Bar gaan we na een biertje alledrie voor de kreeft. YOLO!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten