zaterdag 19 maart 2016

Dag 6

Gisteravond hebben we genoten van onze kreeft. Net toen we klaar waren begon het te betrekken en als een haas zijn we terug naar Kaat gegaan. De bui trok gelukkig over en in de kuip hebben we een glaasje whisky gedronken.
Het begint haast saai te worden maar de ochtend begint met een duik en snorkelen. Het is opnieuw prachtig en ik maak een paar mooie foto's. Onno "vangt"een paar conches op de berg van de vissers. We houden ze aan boord want we kunnen ze helaas niet invoeren. Het uitzicht bij het ontbijt is zo geweldig dat ik spontaan roep dat ik hier absoluut aan kan wennen. Dat werkt bij mijn zeilmaten de lach en instemming op.
Terwijl we ontbijten betrekt de lucht en kort daarna plenst het.  We wachten de buien af en tegen 11.30 vertrekken we. We hebben een laf windje in de rug. Op de genua maken we aanvankelijk nog 3 tot 4 knopen maar dat valt uiteindelijk terug naar onder de 3. Vanachter ons zien we enorme buien aankomen. Als we worden ingehaald regent het pijpenstelen. Onze schipper trekt zich terug in de kajuit; "even lezen". Soms zouden wij ook wel schipper willen zijn. Nog weer wat later schalt Tosca uit de luidsprekers. Wij vinden "I wil survive" toepasselijker. De buien zijn uitgestrekt en het regent dik twee uur. Ondanks de temperatuur koelt het in de buien flink af in combinatie met de wind. De route naar Tobago Cays is verraderlijk door het uitgestrekte rif dat er voor ligt. We moeten een koers van 220° aanhouden tot het waypoint om daarna een bijna haakse bocht te maken naar 130°. Alleen dan hebben we een goede doorgang naar de Cays. Thys vertrouwt het niet, in combinatie met de zich ontwikkelende buien. We draaien om en gaan naar Salt Whistle Bay op Mayreau. Het is een prachtig maanvormig baaitje met kromme palmbomen tot op het strand. Zo uit de brochure! Er komt een bootje aan dat helpt met het aanleggen. De volgende vraag is gelijk of we BBQued lobster willen vanavond. Het is 40€ pp. We kijken elkaar een keer aan en onze hoofden knikken ja voordat we bewust een besluit hebben genomen. Thys wil trakteren omdat het Hayo's verjaardag is. Als we liggen gaan we snorkelen. Het is niet zo spectaculair als op Mystique en er is flinke stroming. Aan boord vieren we happy hour. Een paar spreeuwachtigen komen snoepen van onze chips, eentje is zo brutaal dat hij uit mijn hand eet.
Het avond eten is heerlijk. Naast de kreeften krijgen we bakabana, knoflookaardappelen, Caraïbische rijst en wortelsalade, gecomplementeerd met witte wijn. We toasten op Hayo een halen herinneringen op terwijl we muzikaal begeleid worden door een luide Bob Marley. Het is een heerlijke maaltijd met goed gezelschap. We ontmoeten een Canadees en Noor, twee neven maar van 1 denken we dat het een nicht is. Hun bootje lijkt op de Kaat, ze zijn al op veel plekken in de wereld geweest maar de laatste jaren woont Oscar, de Noor, op het schip in Grenada. We nemen afscheid en gaan slapen, ik ben op. Ik slaap heerlijk buiten in de kuip onder de sterren hemel.
Met het bootje gaan we terug naar de  Kaat.